miercuri, 24 mai 2017

Comunicarea la seminar „ Cum m-am format Eu ca intelectual”

          Biblioteca este un remediu pentru minte, iar cărţile – remediu pentru suflet. Biblioteca este o fereastră deschisă în lumea cunoaşterii, iar bibliotecarul este cartea deschisă peste vremuri ce emană în inimile beneficiarilor multă lumină, înţelepciune şi căldură.
A doua casă a noastră, – este biblioteca la care sincer ținem și o prețuim. Și eu nu cunosc nici o persoană, care să nu fi vizitat măcar o dată în viață acest local de aur – Biblioteca – Centrul tuturor cărților și al oamenilor de suflet. Biblioteca  servește oamenilor, deci, și noi, dragi colegi le servim prin meserie și devotament.
Atât timp cât  oamenii vor să citească,  pentru noi bibliotecarii, nu trebuie să conteze ce format preferă acestea pentru lectură, principalul este să nu renunțe la această zăbavă atât de utilă. Tehnologiile pentru lectura cărților se vor schimba mereu, însă promovarea lecturii va rămâne în continuare sarcina principală a bibliotecii. Întotdeauna va rămâne loc pentru carte și lectură, acestea  doar va fi în alt format. Rolul bibliotecarului este de a apropia oamenii, de a-i educa prin promovarea valorilor culturale  prin carti, fie prin activităţi tradiţionale etc…
         Anul 2012 este începutul marii schimbări  în viața mea, în lumea Tehnologiilor Informaționale. Un pas esențial în acest sens a fost făcut  în cadrul proiectului pilot odată cu crearea celor șase Centre  Regionale de Formare și selectarea a câte doi formatori. Am fost selectată și eu  pentru  a fi inclusă  în rețeaua pilot a programului Novateca, care va da posibilitatea  de-a oferi acces gratuit cetățenilor  la computer și Internet, de a colabora mai strâns cu reprezentanții comunităților locale și de a dezvolta servicii noi în bibliotecă.
    Odată ce a fost finalizat  procesul de selecție au început  cursurile de formare profesională. În perioada 26noembrie-7decembrie 2012  s-au petrecut  cursurile de   Formare de Formatori și IT și Managementul Calculatorului.  La începutul cursului diferența dintre  competențele  în IT a viitorilor formatori a fost enormă. Dacă unii posedau cunoștințe  de nivel  avansat,eu  am fost la prima etapă.
   Începând cu data de 28 ianuarie -1februarie 2013 am instruit șase bibliotecari de la Biblioteca Coordonatoare din Drochia . A fost o săptămână plină de emoții,pentru mine ca formator, cît și pentru cursanții care pentru prima dată au pus mâna pe maus,tastură . A doua grupă care am instruit-o  au fost bibliotecarii de la bibliotecile  comunale din raionul Soroca. Dumnealor cunoșteau relativ calculatorul –accesarea rețelelor sociale, alții au fost ca și în prima grupă, erau la început de cale. Dar datorită stăruinței  de care au dat dovadă,în decurs de cinci zile au reușit să însușească toate obiectivele puse în față.
Lucrând în echipă ca formator pentru comunicarea în mediul grupului de formatori am creat un grup pe Facebook destinat comunicării între trainerii proiectului Novateca și membrii comunității bibliotecare, și un grup Novateca pe Skype.
Biblioteca noastră s-a schimbat, devenind un loc mai dinamic, care oferă o gamă variată de servicii tradiționale și moderne, spațiu de socializare, acces la Internet gratuit .
     Flacăra care menține vie atenția, în special a copiilor,  este lumea virtuală cu care aceștea
s-au obișnuit. În vederea instruirii utilizatorilor bibliotecii și formării culturii informaționale la copii am desfășurat Programul „Învață să te informezi”. Acest program are ca scop cultivarea cunoștințelor și abilităților necesare într-o societate a informației, inclusiv a abilităților de utilizare a tehnologiilor informaționale moderne. Copiii au beneficiat de lecții de cultura informației, cursuri de inițiere în Internet și Word, „Școala de computere în perioada verii și Internetul”, „Rețelele de socializare avantaje și dezavantaje.”
Am organizat instruire și cu persoane de vârsta a treia. Doamna Ludmila Popova a rămas mulțumită de instruire acum dumneaei vine la bibliotecă și vorbește cu nepotul în Israil, poate naviga prin Internet pentru a găsi informație legată de găsire unui loc de muncă pentru fiica care a rămas fără serviciu, probleme legate de sănătate.
  Scopul principal este de-a susține implementarea unor servicii noi pentru utilizatori, bazate pe tehnologiile informaționale, ridicarea nivelului de cunoștințe  ale personalului bibliotecii în utilizarea tehnologiilor informaționale și formării culturii informației la utilizatori.
     Serviciile noi:
            Acces la multmedia;
            Servicii de printare;
            Acces la rețelele sociale;
            Comunicarea cu cititorii prin poșta electronică;
            Transmiterea documentelor pe cale electronică;
            Realizarea paginii electronice;
            Cursuri pentru copii de operare pe calculator orientat spre găsirea informației în format electronic;
            Căutarea în Internet de adrese Web;
            Vizionarea filmelor cu desene animate;
            Jocuri distractive la calculator;
            Inovații tehnologice prin e-Guvernare;
Au fost implementate trei servicii moderne de bibliotecă: „Dorești să fii sănătos, informează-te”, „Internetul în vizită la atelierul de creație”, „Tehnologiile Informaționale mai aproape de persoanele de vârsta a treia”-2015. În 2017 în parteneriat cu profesoara Svetlana Gumenco am deschis clubul „Prichindeiii”și cercul „Tinerii condeeri”în parteneriat cu Dragalina Mihalcean” cu care avem o colaborare fructuoasă.
Lucrătorul bibliotecii e impus să se schimbe. Pe umerii lui cade sarcina de ai ajuta și pe cei din jur să se schimbe, fie că e vorba de beneficiari fie că e vorba de colegi.
În ce mod m-am orientat personal la acest compartiment? Nu am ratat nici o ocazie de a-mi actualiza competențele participând la toate instruirile organizate:
1.            Trainingul „Diversitatea serviciilor și resurselor informaționale ale bibliotecii ca vector de imagine în comunitate”-75 de ore Universitatea de Stat din Moldova;
2.            Trainingul „Proiectarea /promovarea unui produs cultural”- 18 ore contact direct, 45ore activitate individuală 1 martie-30 decembrie 2015 Viorica Gaja Trainer  Novateca ;
3.            Trainingul „Elaborarea programului de autodezvoltare” - 6 ore contact direct, 20 ore activitate individuală – 1februarie – 1iulie 2015  Railean Eugenia Coordonator Novateca, Trainer;
4.            Trainingul „Clic@ programe pentru bibliotecari”(Publisher, Power Point, Movie Marker, blog etc.) - 40 ore contact direct, 35 ore activitate individuală  26 iunie – 10 iulie 2015 Viorica Gaja Trainer  Novateca ;
5.            Trainingul „Servicii noi de bibliotecă”- 35 de ore contact direct, 45 ore activitate individuală – ianuarie – februarie 2015  Railean  Eugenia  Coordonator  Novateca, Trainer;
6.            Trainingul „Advocacy” organizat de Consiliul pentru Cercetări și Schimburi Internaționale ( IREX ) în cadrul Programului Novateca – 21 – 22; 28 – 29 mai 2013;
7.            Trainingul „ Protecția proprietății intelectuale în Republica Moldova” organizat de către Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală – 19 mai 2014;
8.            Participat „Constantin Stere, dimensiunile personalității” organizat de Universitatea Populară de Vară Constantin Stere, ediția I, desfășurate la Soroca în perioada 18 – 20 iunie 2014  - Acad. Valeriu Matei;
9.            Participat  la  Primul Târg al Inovațiilor de Bibliotecă – sesiunea „Transformarea bibliotecii tale într-un centru comunitar” organizat de programul Novateca pe data de 3 decembrie 2013 Republica Moldova mun. Chișinău;
        Am participat la toate orele de instruire organizate de CDI „ M.Sadoveanu” .
La ora bibliotecarului:
            Prezentări în Power Point „Dorești să fii sănătos, informează-te” 
            Comunicarea „ O viață trăită printre cărți – Raisa Lungu-Ploaie”- decembrie 2013;
            Comunicarea Vasile Alecsandri „ Ș-acel rege-al poeziei, veșnic tânăr și ferice”- iulie 2014;
            Comunicarea  „Liviu Rebreanu -  reprezentant al realismului” noiembrie 2015;
            Consult  Blogul  Profesional  Biblioteconomic, de unde acumulez diverse experiențe.
            Lecturez cărți și seriale profesionale:
1.            Kulikovschi,Lida. Accesul persoanelor dezavantajate la  potențialul bibliotecilor: Manual pentru bibliotecari.-Ch.:Epigraf SRL.,2006.-288p.
2.            Kulikovschi,Lida. Cartea modul nostru de a dăinui.-Ch.:Reclama, 2006.-268p.
3.            Biblio Polis” revista BM „B.P.Hașdeu”;
4.            „Biblioteca” revistă de bibliografie și știința informării România;
5.            „Cartea. Biblioteca. Cititorul” buletin metodic. Biblioteca „Ion Creangă”
            Împreună cu colectivul  am făcut vizite de studiu la bibliotecile din Orhei, Ungheni;
            Târgul inovațiilor de bibliotecă – cunoștințele obținute mi-au ajutat să regăsesc un șir de modernizări în bibliotecă.
            Am inițiat un șir de parteneriate foarte reușite, care ne ușurează activitatea:
     -   Împreună cu beneficiarii pensionari, o echipă de la LT. „ C. Stere” și profesoara Gumenco Svetlana am organizat o campanie de binefacere în pragul sărbătorilor de Paști „ Nu uitați de cei mai triști ca noi”. În cadrul acestei companii am confecționat jucării, am colectat cărți. Toate au fost făcute cadou copiilor de la Azimut.
            Cel mai reușit parteneriat este cu colectivul de profesori ai liceului „ C. Stere”.
Împreună am organizat un șir de activități prin intermediul cărora am promovat tradițiile buneilor noștri:
            Contribuția personală la prestigiul și imaginea bibliotecii:

-   Sistematic plasez informație pe blogul bibliotecii (filiala4soroca.blogspot.com )despre viața bibliotecii, Facebook, Odnoclasnichi ș.a.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu